Округли сто: Децентрализација у образовању - стварање равнотеже између аутономије и одговорности школе

У оквиру међународне размене искустава са креаторима политике и експертима у образовању, Национални просветни савет и Министарство просвете и науке су 8. новембра 2011. године, у Палати „Србија“, организовали округли сто на тему „Децентрализација у образовању: стварање равнотеже између аутономије и одговорности школе“. Запослени у Заводу за вредновање квалитета образовања и васпитања присуствовали су пленарном делу и дискусији.

Уводну реч имала је проф. др Десанка Радуновић, председница Националног просветног савета. Она је отворила тему са питањем: „Како искористити све капацитете у ресурсима у образовном систему да се иде ка децентрализацији образовног система у најбољем смислу те речи?“ После ње, реч је имала др Тинде Ковач-Церовић која је подсетила на то да смо пролазили различите фазе на том путу децентрализације – од старе Југославије до данас. Затим је нагласила: „Време је да се отвори ова тема, да се о томе више зна и да се отворено разговара о томе и ово је важан почетак за тему децентрализације. Како повезати школску аутономију и школску одговорност? Анализа завршних испита, која је први пут урађена на овај начин, јесте прави почетак те приче о постигнућима на локалном нивоу.“

Затим су гости из Мађарске, Финске и Аустрије пренели искуства из својих земаља износећи трендове и научене лекције на пољу децентрализације. Најпре је г. Габор Халаш, професор на ЕЛТЕ универзитету у Будимпешти, говориоо децентрализацији уопште у систему образовања, а потом о мађарском систему који је веома децентрализован са управљањем на више нивоа. Истакао је да је највећи недостатак у систему што имају сувише локалних самоуправа које су премале.

Г. Рејо Луканен, саветник у Националном савету за образовање у Финској, подвукао је да се, за разлику од већине земаља, образовање у Финској базира на правичности, подршци и поверењу.

Г. Карл Блим из Одбора за образовање Беча говорио је о аутономији у аустријским школама и то у области: 1. наставе тј. наставног програма, 2. финансија и 3. кадрова.

Може се закључити да без обзира на степен и облик децентрализације који постоји у некој од наведених земаља, сви они у образовном систему имају националне стандарде постигнућа и неку врсту, различиту од земље до земље, евалуације исхода образовања кроз тестирања односно полагање матуре.