Вредновање система образовања је кључни део успостављања и осигурања квалитета образовања. То је процес систематичног прикупљања и анализе података у циљу обезбеђивања квалитетног образовања. Постоје два главна приступа вредновању квалитета - екстерно, спољaшње вредновање и интерно вредновање или самовредновање.
Приоритет сваке државе у унапређивању система образовања јесте успостављање система екстерног вредновања стандардизованим поступцима, како би се пратила, развијала и унапређивала делотворност и ефикасност система.
У свету, вредновање образовних установа врше министарства образовања. И код нас се континуирана контрола квалитета остварује кроз стручно-педагошки надзор који врше просветни саветници. Екстерна евалуација у образовном систему Републике Србије предвиђена је Правилником о стручно-педагошком надзору, који у члану 3. дефинише кључне области, подручја вредновања, показатеља и нивоа остварености квалитета рада установа.
Поред министарства, вредновање рада образовних установа у свету врше и независне институције. У нашем систему Закон о основама система образовања и васпитања је такву улогу наменио Заводу за вредновање квалитета образовања и васпитања. У складу са законским надлежностима, потребама проистеклим из образовне праксе у Србији, OECD-овим препорукама (1995) за увођење праћења квалитета образовања, нарастајућим потребама просветних саветника које се односе на захтеве за увођење стандардизованих процедура екстерног вредновања и стандардизованих инстумента, Завод је у сарадњи са Инспекторатом образовања Краљевине Холандије, покренуо пројекат под називом „Развој стандарда и инструмената за екстерно вредновање квалитета рада образовно-васпитних установа".
Општи циљ овог пројекта је повећавање квалитета образовног система у целини и одговорности образовно-васпитних установа према корисницима и друштву. Специфични циљеви се односе на дефинисање стандарда за вредновање квалитета рада установа образовања и васпитања, у складу са постојећим дефинисаним кључним областима вредновања и самовредновања, редефинисање постојећих индикатора и израду инструмената за вредновање за употребу у стручно-педагошком надзору, као и јачање капацитета просветних саветника за обављање стручно-педагошког надзора рада установа.
Пројекат је започео међународном конференцијом на тему Праћење квалитета рада школа у Србији која је организована 12. јуна 2009. године у Београду са циљем да се на националном нивоу размотре различити аспекати вредновања у образовању који могу да послуже за успостављање кохерентног система осигурања квалитета образовања, као и да се представе планиране пројектне активности у области унапређења екстерног вредновања рада установа.
На конференцији су учествовали водећи домаћи и страни стручњаци у области евалуације образовања. Програм рада можете преузети ОВДЕ. (Десни клик мишем па Save As)
Конференција
„Праћење квалитета рада школа у Србији"
О потреби образовног система у Србији за унапређивањем система осигурања квалитета образовања, односно јачања екстерног вредновања и начинима остваривања тог циља из перспективе Министарства просвете и Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања, говорили су др Жарко Обрадовић, министар просвете и мр Драган Банићевић, директор Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања.
У име Владе и два министарства Краљевине Холандије, присутне су поздравили Анке Бутенвелд (Anke Buiteveld), директорка за међународне односе Министарства образовања, науке и културе, и Линда Беијлсмит (Linda Beijlsmit), директорка CROSS/EDV, владине агенције при Министарству за економске послове.
О томе које активности чине пројекат „Развој стандарда и инструмената за екстерно вредновање квалитета рада образовно-васпитних установа", како ће бити реализоване и на који начин ће бити остварена сарадња са Инспекторатом за образовање Краљевине Холандије, говорили су Јан Ријкерс(Jan Rijkers), инспектор и координатор холандске инспекције за образовање и Гордана Чапрић, помоћник директора Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања, координатор пројекта.
Посебну пажњу су изазвале две презентације. Грејем Доналдсон (Graham Donaldson), главни инспектор Инспектората за образовање Њеног Краљевског височанства Велике Британије и председник SICI-а (Сталне међународне конференције инспектората европских земаља) је говорио о вредновању и унапређивању рада школа у Европи са становишта „шкотског приступа" и са акцентом на самовредновање у школама.
Хони ван Амелсворт (Gonnie van Amelsvoort), руководилац међународног сектора у холандском Инспекторату за образовање се осврнула на аспекте квалитета школе и процедуре екстерног вредновања.
Са искуствима из Србије која су се односила на самовредновање школа и екстерно праћење рада школа у школској управи Београд, периоду 2006-2009. године, присутне је упознала Марија Крнета, просветни саветник из школске управе Београд.
Презентације говорника можете преузети ОВДЕ.
Поподневни рад на конференцији је био посвећен организованим дискусијама. Формиране су три радне групе које су се бавиле питањима праћења квалитета рада школе изперспективе доносиоца одлука, надзора и руководилаца школа са циљем прикупљања информација о потребама које се односе на подршку актерима у процесима самовредновања и вредновања.
Резултате дискусионих група можете преузети ОВДЕ.